zaterdag 18 augustus 2012


Waarom Netwerk Vlaanderen Fairfin werd …

Fairfin is een sociaal culturele beweging die werkt rond het thema geld, met als doel mensen anders te laten omgaan met geld. Daarvoor biedt Fairfin vormingen, maar ook ethische alternatieven aan die duurzaam bankieren mogelijk maken.
De organisatie zet daarnaast campagnes op het getouw om bij investeerders en banken het bewustzijn te verhogen over de schadelijke sociale en/of ecologische  gevolgen van hun investeringen.

Jullie hebben net een naamswijziging ondergaan nl. van Netwerk Vlaanderen naar Fairfin. Waarom zijn jullie van naam veranderd?
Marjon Meier, communicatie- en fondsenwervingverantwoordelijke: “30 jaar geleden zag Netwerk (Zelfhulp) Vlaanderen het licht. Onze werking is door de jaren heen enorm veranderd. Bovendien koesteren wij ook internationale ambities. Onze organisatie tracht een breed publiek te bereiken en onze naam moet dit publiek natuurlijk aanspreken. De naam Netwerk Vlaanderen en de organisatie groeiden dus geleidelijk uit elkaar. Dit probleem werd ook aangekaart door de werknemers waar het idee groeide een nieuwe naam te introduceren. Ook een doorlichting door EthiCom enige tijd terug maakte duidelijk dat een nieuwe naam aangewezen was.”

Hoe hebben jullie dat concreet aangepakt? Wie is daar allemaal bij betrokken geweest?
Marjon Meier : “In 2009 werd de knoop doorgehakt: er moest een nieuwe naam komen. De zoektocht naar een geschikte naam kon beginnen. De nieuwe naam moest de werking van onze organisatie in één woord samenvatten alsook creatief én professioneel overkomen. Geen makkelijke opdracht dus.

Onze werknemers staken de koppen samen met verschillende communicatiebureaus om deze queeste tot een goed einde te brengen. Na dit proces kwamen er acht namen uit de bus die werden voorgelegd aan de Algemene Vergadering en het bestuur. Zij hebben uiteindelijk, met goedkeuring van onze werknemers, de naam Fairfin gekozen. Deze naam vat perfect samen waar wij als organisatie voor staan nl. Fair finances.”

Hoe hebben jullie de nieuwe naam naar buiten toe gecommuniceerd?
Marjon Meier : “De nieuwe naam werd geheim gehouden voor de buitenwereld tot de metamorfose van Netwerk Vlaanderen naar Fairfin volledig op punt stond en al het promotiemateriaal voorhanden was.
Vanaf 1 maart werden de verschillende betrokken partijen, de achterban en de pers op de hoogte gebracht van de nieuwe naam. Donderdag 29 maart was het dan eindelijk zover, het geboortefeest van Fairfin waar de verschillende aanwezigen konden kennismaken met onze nieuwe naam en de nieuwe huisstijl. De reacties waren overwegend positief. Iedereen stelde zich begripvol en open op. Onze angst en voorzichtigheid bleken dus grotendeels onterecht te zijn.

Kan je inschatten welke invloed de naamsverandering zal hebben op de communicatie van de organisatie?
Marjon Meier : “Het belangrijkste gevolg is het zelfvertrouwen waarmee wij bij Fairfin in de toekomst naar buiten gaan treden. Deze naam behoeft geen verdere uitleg. Fairfin zegt nu eenmaal alles waardoor wij meteen met de deur in huis kunnen vallen. De nieuwe naam en huisstijl geven ons zin om naar buiten te treden.
In het verleden werd de nadruk gelegd op onze campagnes en verdween de organisatie meermaals naar de achtergrond. Vanaf nu zal onze nieuwe naam pronken op al onze communicatie. Ook de internationale uitstraling van onze naam zal de communicatie vergemakkelijken.”

Welke invloed heeft de doorlichting van EthiCom nog gehad op jullie organisatie?
Marjon Meier :  “EthiCom heeft mij  eerst en vooral persoonlijk enorm veel bijgebracht op het vlak van fondsenwerving. Na een doorlichting van ons communicatiebeleid door EthiCom is duidelijk geworden dat enkele dingen aan verbetering toe waren. Ze hebben ons op onze zwakke punten gewezen en ons in de juiste richting gestuurd. Ze hebben ons de boost gegeven om cruciale stappen te ondernemen.

Op basis van hun advies zijn wij aan de slag gegaan om een nieuwe naam te bedenken en onze fondsenwerving via de website ook op particulieren te richten. Aanvankelijk hadden wij het moeilijk geld te vragen aan particulieren maar EthiCom heeft ons hierin, met begrip voor onze standpunten, gerustgesteld en stap per stap begeleid. “


Stefie Bogaerts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten