Waarom
Netwerk Vlaanderen Fairfin werd …
Fairfin is een sociaal
culturele beweging die werkt rond het thema geld, met als doel mensen anders te
laten omgaan met geld. Daarvoor biedt Fairfin vormingen, maar ook ethische
alternatieven aan die duurzaam bankieren mogelijk maken.
De organisatie zet
daarnaast campagnes op het getouw om bij investeerders en banken het bewustzijn
te verhogen over de schadelijke sociale en/of ecologische gevolgen van hun investeringen.
Jullie hebben net een naamswijziging ondergaan nl.
van Netwerk Vlaanderen naar Fairfin. Waarom zijn jullie van naam veranderd?
Marjon Meier,
communicatie- en fondsenwervingverantwoordelijke: “30 jaar geleden zag Netwerk (Zelfhulp) Vlaanderen het licht. Onze
werking is door de jaren heen enorm veranderd. Bovendien koesteren wij ook
internationale ambities. Onze organisatie tracht een breed publiek te bereiken
en onze naam moet dit publiek natuurlijk aanspreken. De naam Netwerk Vlaanderen
en de organisatie groeiden dus geleidelijk uit elkaar. Dit probleem werd ook
aangekaart door de werknemers waar het idee groeide een nieuwe naam te
introduceren. Ook een doorlichting door EthiCom enige tijd terug maakte
duidelijk dat een nieuwe naam aangewezen was.”
Hoe hebben jullie dat concreet aangepakt? Wie is
daar allemaal bij betrokken geweest?
Marjon Meier : “In 2009 werd de knoop doorgehakt: er moest
een nieuwe naam komen. De zoektocht naar een geschikte naam kon beginnen. De
nieuwe naam moest de werking van onze organisatie in één woord samenvatten
alsook creatief én professioneel overkomen. Geen makkelijke opdracht dus.
Onze werknemers staken de koppen samen met
verschillende communicatiebureaus om deze queeste tot een goed einde te
brengen. Na dit proces kwamen er acht namen uit de bus die werden voorgelegd aan
de Algemene Vergadering en het bestuur. Zij hebben uiteindelijk, met
goedkeuring van onze werknemers, de naam Fairfin gekozen. Deze naam vat perfect
samen waar wij als organisatie voor staan nl. Fair finances.”
Hoe hebben jullie de nieuwe naam naar buiten toe
gecommuniceerd?
Marjon Meier : “De nieuwe naam werd geheim gehouden voor de
buitenwereld tot de metamorfose van Netwerk Vlaanderen naar Fairfin volledig op
punt stond en al het promotiemateriaal voorhanden was.
Vanaf 1 maart werden de verschillende betrokken
partijen, de achterban en de pers op de hoogte gebracht van de nieuwe naam.
Donderdag 29 maart was het dan eindelijk zover, het geboortefeest van Fairfin
waar de verschillende aanwezigen konden kennismaken met onze nieuwe naam en de
nieuwe huisstijl. De reacties waren overwegend positief. Iedereen stelde zich
begripvol en open op. Onze angst en voorzichtigheid bleken dus grotendeels
onterecht te zijn. “
Kan je inschatten welke invloed de
naamsverandering zal hebben op de communicatie van de organisatie?
Marjon Meier : “Het belangrijkste gevolg is het
zelfvertrouwen waarmee wij bij Fairfin in de toekomst naar buiten gaan treden.
Deze naam behoeft geen verdere uitleg. Fairfin zegt nu eenmaal alles waardoor
wij meteen met de deur in huis kunnen vallen. De nieuwe naam en huisstijl geven
ons zin om naar buiten te treden.
In het verleden werd de nadruk gelegd op onze
campagnes en verdween de organisatie meermaals naar de achtergrond. Vanaf nu
zal onze nieuwe naam pronken op al onze communicatie. Ook de internationale
uitstraling van onze naam zal de communicatie vergemakkelijken.”
Welke invloed heeft de doorlichting van EthiCom nog
gehad op jullie organisatie?
Marjon Meier : “EthiCom
heeft mij eerst en vooral
persoonlijk enorm veel bijgebracht op het vlak van fondsenwerving. Na een
doorlichting van ons communicatiebeleid door EthiCom is duidelijk geworden dat
enkele dingen aan verbetering toe waren. Ze hebben ons op onze zwakke punten
gewezen en ons in de juiste richting gestuurd. Ze hebben ons de boost gegeven
om cruciale stappen te ondernemen.
Op basis van hun advies zijn wij aan de slag
gegaan om een nieuwe naam te bedenken en onze fondsenwerving via de website ook
op particulieren te richten. Aanvankelijk hadden wij het moeilijk geld te
vragen aan particulieren maar EthiCom heeft ons hierin, met begrip voor onze
standpunten, gerustgesteld en stap per stap begeleid. “
Stefie Bogaerts
Geen opmerkingen:
Een reactie posten